sannevanweerd.reismee.nl

Lot of sprinkles for the girls..

Vanuit Boedapest wil ik iedereen een fijn pasen toewensen.. of zoals ze dat hier dan zeggen: Lot of sprinkles for the girls.. Tja. Als je dan in Hongarije bent, zul je ook de tradities moeten ondergaan. Zoals die met Pasen: de jongens zoeken de meiden op om ze te 'besprenkelen' met water, zodat je maar veel en goed mag bloeien het komende jaar. In ruil daarvoor moet je ze dan een beschiderd ei geven (een chocolade ei mag tegenwoordig ook).

Nou ken ik nog niet zoveel jongens hier in Hongarije die mij zullen komen 'besprenkelen', maar heb toch maar wat chocolade eitjes ingeslagen. Ach. Ook wel leuk zo'n traditie. Weer eens wat anders dan paaseieren zoeken tussen de opbloeiende planten of achter de bank.

Paaseieren schilderen zijn ze hier kunstigin. Niet de kinderverf wordt uit de kast gehaald, maar de uienschillen worden verzameld, om vervolgens de eieren te koken samen met de uienschillen. Enom het extra leuk te maken, bind je wat bloemen op het ei. Het resultaat: prachtig rood/bruine eieren met mooie bloemenafbeeldingen.

Ondertussen lijkt de lente te vechten met de winter. De zon doet hard zijn best om de vallende sneeuw meteen weg te smelten. En dat lukt. Maar wel mooi, die witte dwarrellende vlokjes, glinsterend in de zon. Het heeft wat.

Maar de lente mag van mij nu toch echt wel komen. Afgelopen week in mijn eentje in de tram (uitermate trots op mijzelf dat ik de onbekende weg wist te vinden), midden op de brug een prachtig uitzicht over de Donau, het parlementgebouw en het kasteel, met de zon die het water laat glinsteren. Dan krijg ik echt zin in mijn zomertopje in het gras te gaan liggen, fluitende vogeltjes in de bomen, bloemetjes om me heen. Even mis ik dan ook wel de uitgerekte velden, het bos en de duinen in Nederland. Eventjes maar.

Ondertussen naast de paaseieren,vogeltjes en sneeuw ook nog even stilstaan bij het ware Pasen verhaal. De kruisiging en opstanding van Christus. Hier de traditie dat je op vrijdag en zaterdag overdag geen vleeseet. Waarom dan, vraag ik. Tja, dat is traditie. De ware betekenis van de kruisiging is niet echt te vinden.Daarom sla ik's avonds met Milán de bijbel open. Hij de Hongaarse, ik de Nederlandse.Toch evenwerkelijk stil staan. Vandaagook eenengelse kerk uitzoeken waar ik zondag heen kan. En dan eens zien of ik Milán meekrijg. Wie weet.

En nu dan maar eens de klarinet erbij pakken. Wat vrolijke klanken om de sneeuw te verdrijven en het pasen in te luiden.

Reacties

Reacties

Hildebrand

Bloemetjes. Ook bijtjes?
Leuke jurk heb je aan op die 1e foto, zie ik helemaal zitten later met de bruiloft.

Jasper van Weerd

Leuk om te lezen, jij ook een fijne pasen.

Peter-Jan

Ha lekker ding

Je vader maar denken aan bloemetjes en bijtjes, wij denken in het voorjaar aan heel iets anders, hè?? Mooie kerken, met torens enzo, toch?
Fij, dat het zo leuk is allemaal. Is je ziel al aangekomen?? Hier is het bud-weer, regen, sneeuw en nattigheid, Margret is doodziek en ligt op bed. Het wodrt vast een leuke Pasen

lieve groet

Peter-Jan

Reinier

Oioi,

om origineel te beginnen: jij ook fijn Pasen. Die emmers water heb ik alvast klaar gezet, koop alvast maar veel chocola in....(waarom hebben we dat soort tradities niet in Nederland?) Loopt het leven al weer wat door?(lees: raak je al wat meer gewend?)
Hier in Nederland: nat, nat en nog wat extra regen.
JP is nog steeds mp en Beatrix praat nog steeds haags.

Om er een eind aan te breien:
Goede dagen en tot snel!

Met welgemeend alaaf,

Reinier

Mlein

Jij ook een hele fijne pasen!
Wij vertrekken zo weer naar schijndel om Racoon, Guus Meeuwis en Van Velzen te aanschouwen!
Hoe is het verder op de stage? Lukt het allemaal beetje?
Fijne dagen nog, tot snel!
Kus Mayo

Sanne

zoo voor iedereen even een reactie:

Mlein: veel plezier!! of eh, je ben al geweest waarschijnlijk, dus hoe was het ;)? op stage gaat goed. begin er nu echt in te komen en kan steeds meer doen :)

Schouten: ik raak al gewend hoor, het bevalt prima hier :) begin zelfs de weg te kennen :P ennuh.. vanochtend kreeg ik dus drie flessen water over me heen in bed (van milán, zijn vader en vriend van zus). niet fijn... maar wel grappig ;)
hoest met jou? studie, life, kamer?

PJ: veel beterschap voor margret!!

pap: die bijtjes mogen wel wegblijven..

jas: thnx :) nog paaseieren gevonden?

X sanne

Jasper van Weerd

Ja, op het kastje van de radio. Lekker joh. Theo vond dat ze een beetje te snel opgingen met mij in de kamer. Haha,

gr

jasper

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!